Västerås Filatelistförening
admin Titel
Sidbild
Veckans Västeråsfrimärke, del 13

1971 utgavs det här frimärket, som visar den kungakrona som framställdes till Erik XIV:s kröning 1561. Kröningsceremonin ägde rum i Uppsala domkyrka söndagen 29 juni, och var en storslagen och retoriskt välregisserad tillställning, ägnad att framhäva Erik XIV som en renässansfurste av stora mått.

Kronan, som väger 1715 gram, är likaledes storslagen. Den är tillverkad i guld av den flamländske guldsmeden Cornelis ver Weiden, som sedan 1551 levde i Stockholm. För sin tid hade kronan en ny modern form, vars förebild ska ha kommit från England, med två byglar korsande varandra över hjässan och med en liten korsglob över mitten. På kungens begäran täcktes kronan med smaragder, rubiner, safirer, pärlor och diamanter.

Kronan förvarades från början i skattkammarvalvet i det gamla slottet Tre Kronor, men har sedan dess flyttat runt en hel del. Numera finns den tillsammans med de andra riksregalierna, de främsta symbolerna för landet och monarken, förvarad i Skattkammaren på Stockholms slott, där de kan beskådas av allmänheten.

Om Erik XIV och hans koppling till Västerås har det tidigare berättats om i del 6 av Veckans Västeråsfrimärke. Övriga riksregalier kommer så småningom att behandlas i separata artiklar.

Publicerad: 31 mars 2008