Det isländska frimärket från 1956 här bredvid visar vattenkraftstationen Ljósifoss (Ljósafoss) inom anläggningen Sogsvirkjun vid älven Sog på sydvästra Island.

Sog är den största isländska älven, sett till vattenvolymen. Från Þingvallavatn, Islands största sjö, går dess lopp 21,9 km söderut och bildar sedan tillsammans med Hvítá älven Ölfusá, som fortsätter ytterligare 25 km och mynnar ut i Atlanten. Vattenflödet i Sog är i genomsnitt 110 m³ per sekund, vilket har gjort dess strömmar och vattenfall till väl lämpade platser för elkraftsanläggningar.

Ljósifoss är den äldsta av Sogsvikjuns tre vattenkraftstationer, som byggdes för att bidra till elförsörjningen av Reykjavik, och stod färdig 1937. Från början hade kraftstationen två turbiner med en sammanlagd kapacitet på 8,8 MW. Dessa tillverkades av Karlstads Mekaniska Werkstad, medan det västeråsbaserade elektrotekniska företaget ASEA levererade generatorerna, som omvandlar rörelseenergin från Sogs strömmande vatten till elektrisk energi. Förutom till Ljósifoss, så har ASEA även framställt generatorerna till de två andra kraftstationerna vid Sog, Írafoss och Steingrímsstöð.

Publicerad: 28 juli 2008