Västerås Filatelistförening
admin Titel
Sidbild
Veckans Västeråsfrimärke, del 57b

Det världsberömda gula färgfeltrycket av tre skilling banco, vars enda kända exemplar upphittades av Georg Backman från Romfartuna, är poststämplat den 13 juli 1857 i Nya Kopparberget (idag Kopparberg). Det tros ha använts som porto på ett tyngre brev, dubbelt inrikesporto var nämligen 8 skilling banco och detta frimärke var gult till färgen. En trolig teori är att en av 8-skillingklichéerna under tryckningen av misstag bytts ut mot en 3-skillingkliché, och att märket på så vis blev gult istället för grönt.

Brevet med den gula treskillingen sändes av apotekaren och botanikern Olof Leopold Sillén (1813-94) från Gävle, som tillfälligt var i Kopparberg för att samla mossor, till sin äldre bror, godsägaren Per Wilhelm Sillén, Georg Backmans morfar.

Efter att frimärkshandlaren Lichtenstein förvärvat treskillingen för sju kronor, har det unika märket kommit att byta ägare många gånger. Bland annat har det tillhört storsamlaren Philipp von Ferrary, den rumänske kungen och ett antal andra prominenta personer. När frimärket senast såldes i Köpenhamn 1998 hamnade slutsumman enligt uppgift på 15 miljoner kronor!

Hur gick det då för Georg Backman? Efter sin mogenhetsexamen i Stockholm 1892 flyttade han tillsammans med modern tillbaka till Romfartuna. Han valde där den militära yrkesbanan vid Västmanlands regemente; först som volontär, men avancerade sedan 1894 till underlöjtnant och 1896 till löjtnant. Strax innan nyåret 1898 lämnade han hemorten för att utbilda sig vid Krigshögskolan i Marieberg. Han slutade sin karriär som överstelöjtnant.

Någon frimärkssamlare blev Georg Backman själv aldrig. Han avled i Borås 1947, men ligger begravd på kyrkogården i Romfartuna.

Publicerad: 28 oktober 2009